För kungens lilla piga har ett strålande humör

Tre stycken låtar snurrar runt runt i mitt huvud och vägrar ge sig därifrån. Det är dels Grace Kelly med Mika, Don't look back in anger med Oasis. Sen har vi Kejsaren av Kina. Den gamla barnsången man fick sjunga på sånglektionerna på låg- och mellanstadiet. Minns ni den?

I India land, bak' Himalayas rand, där hände det konstiga saker ibland.
Där bodde en trollkarl, han trollade så att åtta blev nitton och nitton blev två...
osv i 3 verser till...

De första två är väl rätt ok. Ingen bryr sig att jag nynnar "Why don't you like me, why don't you like me?" halva dagarna, men börjar man sjunga om en trollkarl som förvandlar sig till ett glas saft så tror folk omedelbart att man är ett knäppo. Men det är jag ju inte(va?). Jag råkar bara vara den nostalgiska typen med det hysteriskt braiga minnet (men inte korttidsminnet har jag märkt) av allt som hänt under de första 15 åren av mitt liv.
Jag kan alla konstiga gamla barnsånger som alla andra glömt för 10 år sen, och jag minns böcker, sångtexter och annat som gjort att inte viktiga saker fått plats i hjärnan.
Och jag gillar det! Jag sjunger när jag duschar. Gamla scoutlägersånger som innehåller ordet "Gud" i varannan rad (det är därför jag bara sjunger dem i duschen), om Gubben Höst och om det stora lokomotivet som är en mamma snäll.
Man blir glad av att sjunga. Tro mig. Folk tror att man är lite galen, men det får man helt enkelt bjuda på! 


Men hon är aldrig ledsen fast det är mycket knog
Hur än det går i livet så klarar hon sig nog
För se hon går och sjunger så glatt vad än hon gör
ty kungens lilla piga har ett strålande humör


Kommentarer
Postat av: Anna

du glömmer inte josefin och eskil, va?

2007-04-11 @ 18:39:45
Postat av: mia

Näedå, jag sjöng faktiskt Eskil Mårtensson imorse. Kom på att jag hade glömt den. :)

2007-04-12 @ 08:56:06
Postat av: Kajsa

Kan du texten till Pelle på sophögen också??
//Kajsa

Postat av: Inger Johansson

Vem har skrivit.... Det stora lokomotivet är en mamma snäll....

Har du hela texten....

Tack på förhand/ Inger Johansson

2008-11-24 @ 15:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback