Semesterminnen...

Satt och tittade på gamla kort hos mina föräldrar i helgen, och då slog det mig hur mycket roliga utflykter vi gjort under min uppväxt. Vi har aldrig varit utomlands (förutom i Norden), men jag har sett så mycket av Sverige!

Jag har kramats med Lisebergskaniner, förvånats över Vasaskeppets storlek, ridit på dalahästar i Mora, åkt tåg på museijärnvägen i Marieberg och kastat snöboll i midsommarhelgen på Åreskutans topp.
Jag har tittat på rymden på Cosmonova, sett Ebba Brahes lushus, lekt indian på Legoland, ätit glass i Gislaved, bott i världens minsta stuga i Hunnebostrand och tittat efter Kullamannen vid Kullens fyr.
Jag har också skakat hand med Fantomen på parken zoo i Eskilstuna, klättrat runt i fästningar i Varberg, Marsstrand och Elfsborg, rastat vid Brahehus, upplevt  för mycket regn på Öland och sett en stor del av Sveriges brandstationer.
Kastat lasso på renar i Njarka sameläger, klättrat runt på berg på Tjörn och Öckerö, ätit korv på den lutande parkeringen i Gränna, och sett Tännforsens vattenfall.

Mina föräldrar har verkligen sett till att vi har sett mycket som andra aldrig hört talas om.
De har läst broschyrer, planerat utflyktsmål på semestrar och skollov och jag är oerhört tacksam för det.
Det var kanske inte alltid roligt just då, men så här i efterhand minns man ju bara det roliga, inte sant?
Och om ni någongång undrar över den där stora träjätten som står vid Huskvarna, så heter han Jätten Vist och skulle för länge sedan kliva över Vättern med sin fru, men hon kunde inte ta så stort steg, så han slängde ut en tuva som hon kunde kliva på. Den tuvan heter numera Visingsö. :D
Sånt har mina föräldrar lärt mig, och det skulle jag aldrig velat vara utan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback