Heja Lennart Hellsing!



Nu har jag spenderat halva dagen med att organisera en utställning för att fira att Lennart Hellsing fyller 90 år imorgon.
Denna ordkonstnär måste ju firas! Det var med hjälp av hans röda ABC-bok som jag lärde mig bokstäverna, och hans sångtexter och ramsor har under årtionden (ja, jag är så gammal) etsat sig fast i min hjärna. Herr Gurka, Hej sa Petronella, Gubben Höst och Trollkarlen (som förvandlar sig själv till ett glas saft och sen dricker upp sig själv) och såklart Krakel Spektakel.
Jag har skrattat rått åt "Bagare Bengtsson han är död, han har bränt sig på ett bröd" och nynnar fortfarande ibland min favorit:


Det var så roligt, jag måste skratta
det kom en trekantig gubbe in
Han hade träskor och näverjacka
och hatten kantat av korveskinn
Han satte sig på en pall i köket
och drog ur fickan ett munspel upp
och börja' spela så allting dansa'
med skrim och skrammel och tjo och hopp!


Kolla dessutom in detta. Ringer nostalgi-klockan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback