Barnboksnostalgi

   

Det pratas mycket om nostalgi inom barnboksvärlden just nu. Boken "Proggiga bilderböcker" kan säkert göra en och annan 70-talist galen av nostalgi, men för oss som föddes på 80-talet saknas fortfarande något liknande.
Jag är ju uppfödd i ett hem som alltid varit fullt av böcker. Var det inte ett nytt paket från Alla barns bokklubb så var det nyinköpta Pixi-böcker eller biblioteksböcker på hög.
På 80-talet lärde vi oss vardagsgrejer med hjälp av Emma och Totte, skrattade åt Den vilda bebin, och myste med underbart vackra Majas Alfabet.
Men jag har andra favoriter också. Allikin, Här ska nu bli andra bullar! och Klåfingerdagen.

Vilken bok minns du bäst från din barndom?

Kommentarer
Postat av: sandra

* lisen kan inte sova

* (året runt) med måns och marie

* klas klättermus i hackebackeskogen

:)

2010-10-12 @ 06:46:51
Postat av: sandra

nu så. lite googling och den heter visst "måns och mari från vår till vinter" :)



utdrag:

"Efter påskris och majbål kommer naturligtvis första maj:



- Vart ska du gå, Matti? frågar Mari.



- Jag ska demonstrera mot krig och svält och allt annat som inte är bra i världen, svarar Matti. För i dag är det första maj och då brukar folk samlas och demonstrera."



det var lite politik i mina böcker också :p

2010-10-12 @ 06:50:16
Postat av: Anonym

glöm inte "Per, Ida och minimum". Mycket spännande bok om hur barn blir till. Minns att vi gömde den på lekis och läste i mysgropen. Ni vet den där runda stoppade saken som fanns på alla lekis på 70-80talet

2010-10-14 @ 18:41:52
Postat av: Ulrika

Ja, det var förresten jag sóm skrev förra inlägget ;)

2010-10-14 @ 18:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback