Lista

Snott en lista från sandra (som snott den av nån annan, som snott den av nån annan...):

Vilken bok läste du senast?
Läste Brevvännen av Ally Kennen igår kväll. Riktigt spännande.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Bla. Breaking Dawn av Stephenie Meyer och Jadetronen av Naomi Novik

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

Manliga. Utan tvekan. Ser likadant ut i CD-hyllan. Dock ingen aning om varför.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Jag räknar. Medvetet och omedvetet. Och jag stannar alltid på jämna tal när jag måste göra uppehåll.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Ofta är det författare jag känner igen eller en riktigt snygg framsida. Och såklart recensioner.

När blir en bok för lång?
Aldrig tror jag. Eller, jo, när man inte kan hålla i den på ett bekvämt sätt. Breaking Dawn är lite jobbig att hålla. Den är 750 sidor.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Japp. Nästan mer på engelska nu. Jag orkar inte vänta på översättningar som kanske ändå aldrig kommer.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Japp. Jadetronen är jag inte säker på att jag kommer att läsa ut faktiskt. Någon sa nångång att det finns alldeles för många bra böcker i världen för att lägga ner tid på att läsa de dåliga. Jag håller med.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?

Ingen aning. Fantasy och drama skulle jag tro, plus en hel massa barn- och ungdomsböcker. Jag har lite konstig boksmak. Konstiga böcker som får mig att fundera. Jag gillar sånt som ingen annan vill läsa. Förutom Sandra. Hon har bra boksmak.

Rekommendera 5 författare:
- David Levithan (Läs: Ibland bara måste man)
- Douglas Adams (Läs: Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå eller såklart Liftarens guide...)
- Johanna Nilsson (Läs: De i utkanten älskande eller SOS från mänskligheten)
- Erlend Loe (Läs: Doppler eller Naiv.Super.)
- Cornelia Funke (Läs: Bläckhjärta och Bläckmagi)

Kommentarer
Postat av: sandra

och hon tackar och bockar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback