Liftarens guide... igen?

Här är en nyhet som jag inte vet om jag gillar...
Den 12:e oktober i år är det 30 år sedan Douglas Adams bok Liftarens guide till galaxen (som skulle bli en trilogi, men senare blev en serie på 5 böcker) kom ut. Enligt mig är det något av det bästa som någonsin skrivits, och jag sörjde när Douglas dog 2001.
I år, den 12:e oktober släpps den 6:e delen i Liftarens guide-serien. Den del som han inte hann avsluta innan han dog. Då satte man ihop den påbörjade boken med en massa andra korta saker han skrivit och gav ut dem under namnet "The salmon of doubt", men nu har fantasy-författaren Eoin Colfer (som är oerhört skicklig) fått det hedersfyllda, och skräckinjagande uppdraget att skriva klart 6:e delen.
Han jobbar som en galning ihop med både Adams största fans och sina egna för att få ihop sin bästa bok någonsin.
Kan det bli bra, och behöver vi en fortsättning? Frågorna snurrar vilt i mitt huvud.
Dessutom vet jag att den här påbörjade boken egentligen skulle bli en tredje bok om detektiven Dirk Gently, men att Douglas Adams sedan tvekade och tänkte att den kanske skulle kunna avsluta Liftarens guide-serien istället.
Att han inte riktigt visste hur han ville ha det gör mig tveksam till om förlaget och Colfer gör rätt, men vi får väl lita på det och hoppas att inte Adams vänder sig i sin grav.
I oktober ska iaf jag läsa den här boken. Vad tycker ni? Är det rätt eller hemskt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback