Siffror eller bokstäver?

Jag gillar lek med ord. Där ett ord kan ha mer än en betydelse.
Jag gillar konstiga sammansatta ord också, och sammansatta ord som blir helt annorlunda om man särskriver dem.
I boken "En skridskobanan på skridskobanan" har omslaget illustrerats glatt av, just det, en banan i skridskor, och inuti boken "Trollsländor och spikskor- hur ser orden ut?" fnittrar jag glatt åt knasigt illustrerade sammansatta ord som flugsvamp, bananfluga, kramsnö, svartsjuk och spökboll.
Jag har alltid gillat att vränga ord hit och dit och att sätta ihop bokstäver till vad som helst. Läsa ord baklänges är nåt som jag kommer på mig själv med att göra lite titt som tätt. Bara för att se om de funkar så också.
Det sägs ju att precis som man är hund- eller kattmänniska, så är de flesta av oss siffer- eller bokstavsmänniskor. Det är nog ganska klart vad jag är. Men när jag var mindre minns jag att jag älskade matte och att lösa konstiga tal. Det finns alltid logik i matematiken. Det går alltid att få ut pusslet liksom. Nu för tiden hävdar jag att jag inte alls är någon siffermänniska, men jag tror att jag kanske får ge mig. Jag kommer på mig själv med att räkna allting. Rutor i taket, antal meter mellan lyckstolpar, hur många sekunder det är kvar tills klockan slår om osv. Matematikens logik faller mig absolut i smaken, men det är bokstävernas förmåga att formas till ord som får mig att le, skratta, gråta eller fundera som jag älskar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback