Bakom varje hög av sand finns guld för den som letar



Tåget till Fagersta igår var ju såklart försenat (någon som är förvånad?), och därför missade jag bussen till Avesta. Alternativet var att ta ett tåg från Fagersta till Krylbo och sedan buss därifrån. Detta lämnade mig strandad i 35 minuter i otroligt muntra Fagersta. Bara anblicken av stationshuset räckte ju för att avskräcka mig, men eftersom det blåste smådjävlar utomhus, så gick jag ändå in. Möttes av en trist mörk gammal väntsal och en kvinna som i telefon högljutt berättade om sina sjukdomar för någon människa som kan ha jobbat på tex Försäkringskassan.
En blick runt rummet gjorde mig ännu mer deprimerad, men sedan fastnade mina ögon på ett par vita trädörrar. Ovanför dörrarna finns en skylt med den fantastiska texten "Lennart Hellsing Biblioteket".
Och, döm om min förvåning- det var öppet!

Inne i denna urtrista stationsbyggnad ligger alltså ett bibliotek dedikerat till vår största barnboksförfattare (efter Astrid Lindgren?), och det var så himla fint!
Inte visste jag att Lennart Hellsing var född i Västanfors (vars station heter Fagersta C. Fråga mig inte varför.).
En kvinna i bygden har dessutom fyllt biblioteket med alla Hellsings underbara karaktärer och överallt mellan de klarröda hyllorna kunde man hitta små inramade verser och tittskåp med scener ur böcker. I entrén stod dessutom Krakel Spektakel himself och hälsade mig med sin jätteklubba.
Ibland (men väldigt sällan) är tågförseningar inte så illa...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback