knapprojektet

Ända sedan jag var liten har jag varit fascinerad av knappburkar som både mamma och mormor hade, och fortfarande har. En plåtburk med massor av knappar som man kunde gräva i med händerna och sedan hälla ut på bordet och sortera i färg- och stilordning. Nu har syskonbarnen tagit över sorterandet, men jag gillar fortfarande att vara med. Mamma sydde och stickade massor åt oss när vi var små och knappar inhandlades i massor, blev över och hamnade i burken. Knappburen är med andra ord nostalgi. När tröjor och annat sedan kastades sprättades knapparna bort och sparades. När vi sorterar låter alla "Åh, de här satt på den där vita tröjan som du stickade till skolavslutningen i ettan!", och "De här satt på en väst som jag sydde på slöjden! Kommer du ihåg?" osv.
Min knappfascination har växt på senaste, och nu letar jag knappar överallt. Mamma har tillåtit mig att plocka ut favoriter ur burken och knappar som någon tappat hamnar i mina fickor.
Visionen är att alla knapparna ska bli något slags konstverk. De ska sys fast på en tavla i något slags mönster, men hur? Förslag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback