Tango makes three



Häromdagen i DN kunde man läsa om en de finaste bilderböckerna jag läste under förra året.
Det är den sanna berättelsen om de två pingvinerna Roy och Silo på Central Park Zoo. Efter att de försökt få ett ägg i flera år så hjälper djurskötarna till. En annan pingvin har fått ett ägg som hon inte bryr sig om, och ägget flyttas därför till Roy och Silo som omedelbart överger stenen de ruvat på länge, och tar sig an ägget.
Ägget kläcks, och pingvinen döps till Tango, eftersom "It takes two to tango".
Det är en fantastisk solskenshistoria, och maken till lycklig familj får man ju leta efter, men eftersom Roy och Silo råkar vara två pojkpingviner så toppar nu boken listan över USA:s mest kontroversiella böcker- som hela tiden ligger i riskzonen för att censureras, för andra året i rad.
Boken är dessutom förbjuden i massor av länder.

Vi har iaf köpt boken (på engelska) till biblioteket för länge sen.
Kom och låna, och hoppas på en översättning snart så att jag kan ge bort den till alla barn jag känner.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Åhhh så sött!!

Men hur matar dom ungen då?

2009-01-07 @ 11:42:20
Postat av: mia

Antar att djurskötarna hjälper till...

Inte vet jag.

2009-01-07 @ 15:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback